Niedobory wapnia

Wapń znajduje się w wielu produktach spożywczych, m.in. w produktach mlecznych i rybach. Jest niezbędnym pierwiastkiem, którego niedobory mogą powodować poważne szkody w organizmie. W odpowiednim stężeniu wpływa korzystnie na mocne kości, zdrowe zęby, prawidłową krzepliwość krwi. Zapewnia nam również sprawne mięśnie, zdrowy sen, pogodny nastój i poczucie szczęścia.

Collage of products containing calciumNależy podkreślić, że choć wapń bierze udział w wielu procesach naszego organizmu, to jego najważniejsza rola widoczna jest we współdziałaniu z komórkami mięśniowymi – zmusza mięśnie do kurczenia się i rozkurczania, zatem wszystko co w organizmie oparte jest na pracy mięśniowej, m.in. skurcze i rozkurcze mięśni, serca, jelit, oczu, zawdzięczamy właśnie obecności wapnia. Pierwiastek ten w 99% magazynowany jest w kościach i stanowi tym samym ok. 1,5% masy naszego ciała. Przyjmujemy go w pokarmach, jednak okazuje się, że lepiej przyswajalny jest dla nas wapń pochodzenia zwierzęcego, a więc wszelkiego rodzaju chrząstki, kości i produkty mleczne. Gdy zaczyna brakować wapnia, organizm automatycznie pobiera go z kości, z czasem brakuje go więc i tam, a to prowadzi do uszkodzeń.

To ile wapnia potrzebujemy zależy od naszego wieku i płci. Przyjmuje się, że dorosły organizm potrzebuje 1000 mg na dobę, jednak nasze zapotrzebowanie wzrasta w momencie intensywnego wzrostu dzieci i młodzieży, w czasie ciąży i karmienia piersią, w okresie menopauzy i w podeszłym wieku.

Nieznaczny niedobór wapnia w organizmie objawia się skurczami mięśni, bólami w stawach, mrowieniem i drętwieniem kończyn. Kolejne symptomy pojawiają się w postaci ubytków w uzębieniu, krwotoków (zła krzepliwość), kłopotów sennych, osłabienia pamięci, zawrotów głowy. Poważniejsze niedobory wiążą się z występowaniem trudności w chodzeniu, stanów lękowych, częstych złamań kości, zaburzeń wzrostu u dzieci i utraty zębów. Pozostałe objawy niedoboru to skrzywienia kręgosłupa i kończyn dolnych, skłonności do alergii i wysypek, częste zaparcia. Może też wywołać tężyczkę i osteoporozę.

Jak zachować prawidłowy poziom wapnia w organizmie? Należy zadbać o to co jemy, czyli przyjmować produkty bogate w wapń. Najwięcej tego pierwiastka odnaleźć możemy w nabiale (z wyjątkiem masła), rybach, fasoli, mleku, migdałach, w serach, warzywach zielonych, soji, grochu oraz w rzepie.

Reklamy
Niedobory wapnia

2 uwagi do wpisu “Niedobory wapnia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s