Niedobory magnezu

Magnez to bardzo istotny składnik, bez którego nie byłoby możliwych wiele procesów w naszym organizmie. Nazywany jest „królem życia” gdyż przy jego udziale zachodzi ok. 600 procesów biologicznych. Naturalnym jest więc fakt, że kiedy go brakuje, procesy te nie zachodzą w pełni prawidłowo.

Stressed businessman

Magnez uczestniczy aktywnie w najważniejszych etapach wytwarzania i wykorzystywania energii niezbędnej do przemian metabolicznych i funkcji żywych komórek. Stabilizuje funkcje układu nerwowego i usprawnia pracę szarych komórek. Bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek, zmniejsza nadpobudliwość komórek nerwowych mózgu oraz wpływa korzystnie na pamięć i myślenie. Odpowiedzialny jest za poprawne działanie układu naczyniowo-sercowego, zmniejsza ryzyko zawału, zapobiega wielu chorobom serca i wspomaga ich leczenie. Pomocny jest także w leczeniu nadciśnienia tętniczego. Magnez jest jednym z budulców kości i zębów, zapobiega osteoporozie. Musimy jednak pamiętać o równoczesnym przyjmowaniu wapnia, gdyż brak równowagi obu tych pierwiastków może osłabić ich działanie. Dobroczynne działanie magnezu odnajdujemy również w procesach trawiennych, regulacji tarczycy oraz poszerzaniu dróg oddechowych, wspomagając tym samym leczenie astmy i zapalenie oskrzeli. Dodatkowo, reguluje pracę mięśni.

Niedobór magnezu dotyka wielu z nas i spowodowany może być wieloma czynnikami. Do podstawowych zalicza się nieodpowiednią dietę – jedzenie przetworzonych i gotowanych produktów, które w procesie przyrządzania tracą makroelementy, spożywanie w nadmiarze produktów zawierających kwasy tłuszczowe i fosforany, gdyż te ograniczają wchłanianie magnezu lub po prostu spożywanie zbyt małej ilości produktów zawierających w sobie magnez. Niekorzystnie na jego wchłanianie wpływa przyjmowanie leków tj. tabletek antykoncepcyjnych, środków uspokajających, moczopędnych oraz niektórych antybiotyków. Obecności magnezu nie sprzyjają także nadużywanie alkoholu, spożywanie kawy, stresujący tryb życia, odchudzanie. Pamiętajmy, że pewne grupy osób wymagają przyjmowania większych dawek magnezu. Mowa o osobach pracujących umysłowo, kobietach w ciąży, przewlekle chorych, kobietach w okresie menopauzy oraz chorych na cukrzycę.

Z czym zatem wiąże się niedobór? Przede wszystkim powoduje rozdrażnienie, nerwowość, kołatanie serca i zmęczenie. Jednym z najczęstszych objawów braku magnezu są powtarzające się skurcze mięśni i drganie powiek, łamliwość włosów i paznokci, stany lękowe, napady niepokoju i depresje. Spadkowi ulega nasza odporność na infekcje, a u kobiet zaburzeniom ulegają procesy ginekologiczne.

Reklamy
Niedobory magnezu

Jedna uwaga do wpisu “Niedobory magnezu

  1. Niestety sama spotkałam się z niedoborem magnezu…nic przyjemnego. Miało to miejsce, gdy dużo pracowałam, dochodził do tego stres i ogromne ilości kawy.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s