Witaminy

Do zachowania prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu potrzebnych jest wiele składników. Najważniejsze z nich witaminy i minerały biorą udział we wszystkich podstawowych czynnościach zapewniają wzrost, dobre samopoczucie oraz aktywność życiową. Nie stanowią źródła energii ani materiału budulcowego, jednak pełnia rolę wspomagającą dla procesów przemiany materii, poprawiają działanie enzymów i białek, a ich brak znacząco obniża naszą odporność.

Collage of pills

Źródła witamin

Podstawowym źródłem witamin są jest naturalne pożywienie, tj. warzywa, owoce, ryby i mięso. W niewielkich ilościach związki te produkowane są również pod wpływem promieniowania słonecznego w skórze oraz w przewodzie pokarmowym za sprawą przyjmowanych składników pokarmowych. Coraz więcej jest również na rynku preparatów multiwitaminowych, które zastępują naturalne substancje, jednak ich skuteczność wciąż poddawana jest wielu dyskusjom. Warto zaznaczyć, że o ile witaminy są niezbędne w naszym organizmie i łatwo jest dopuścić do ich niedoborów to równie szkodliwy i niebezpieczny może być ich nadmiar.

Rodzaje witamin

Witaminy dzielimy na dwie grupy: rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach. Pierwsza, jest o tyle bezpieczna, że ich nadmiar jest wydalany z organizmu wraz z moczem, jednak przez to muszą być stale uzupełniane. Zaliczamy do nich:

  • witaminę C – odpowiedzialna jest m.in. za przyspieszenie procesów gojenia ran, zwiększenie wydajności układu odpornościowego, produkcję kolagenu i podstawowych białek w organizmie.
  • witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6, B7, B12) – dbają o prawidłowe funkcjonowanie procesów mózgowych, układu nerwowego i krwionośnego. Ponadto, biorąc udział w syntezie ważnych mikro- i makro- cząsteczek, uczestniczą pośrednio w procesach metabolicznych .
  • kwas foliowy – reguluje różne procesy metaboliczne, zapobiega chorobom serca i miażdżycy, tworzy czerwone komórki krwi oraz kwasy nukleinowe DNA i RNA.
  • witamina PP – przede wszystkim reguluje poziom cukru we krwi, poziom cholesterolu oraz przepływ krwi w naczyniach krwionośnych.
  • witamina H – odpowiada za wspomaganie funkcji tarczycy, prawidłową budowę oraz funkcjonowanie skóry i włosów, a także bierze udział w syntezie aminokwasów, kwasów tłuszczowych i białek.

Witaminy z drugiej grupy rozpuszczają się w tłuszczach, gromadzą się w tkance tłuszczowej organizmu, a ich przyswajalność zależna jest od obecności tłuszczów w pożywieniu bardzo łatwo je przedawkować. Wśród nich wskazać możemy:

  • witaminę A – odpowiada za wzrost i ogólny rozwój organizmu, produkcje hormonów, prawidłowy wzrok, rozwój i funkcjonowanie skóry.
  • witaminę D bierze udział m.in. we właściwej mineralizacji kości i zębów, zapobiega krzywicy, wpływa korzystanie na układ nerwowy, łagodzi stany zapalne skóry.
  • witaminę K – reguluje procesy krzepnięcia krwi i pomaga utrzymać prawidłową strukturę kości.
  • Witaminę E – hamuje procesy starzenia się komórek i wygładza skórę. Podnosi odporność, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni.
Reklamy
Witaminy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s